Fundacja Unicus wyraża głębokie zaniepokojenie brakiem odpowiednich regulacji dotyczących wykorzystania sztucznej inteligencji przez dzieci w wieku szkolnym. Jako organizacja działająca na rzecz ochrony praw i rozwoju młodego pokolenia, apelujemy o natychmiastowe podjęcie działań legislacyjnych i systemowych mających na celu uregulowanie dostępu oraz sposobu korzystania z narzędzi AI przez dzieci.
Najnowsze badania naukowe jednoznacznie wskazują na negatywne konsekwencje nieograniczonego wykorzystania AI przez dzieci:
Badania z 2024 roku opublikowane w "Smart Learning Environments" wykazały, że nadmierne poleganie na AI może prowadzić do zmniejszenia kreatywności i zdolności krytycznego myślenia, ponieważ uczniowie mogą stać się zbyt zależni od treści generowanych przez AI i mniej zaangażowani w rozwijanie własnych pomysłów.
Międzynarodowe badania nad wpływem AI na kreatywność przeprowadzone przez University of South Carolina wykazały, że podczas gdy AI może pomóc w generowaniu pomysłów, ma również potencjalne negatywne skutki dla umiejętności kreatywnego myślenia uczniów i ich pewności siebie.
Badania jednoznacznie potwierdzają, że bezkrytyczne i niekontrolowane korzystanie przez uczniów z narzędzi AI może prowadzić do ograniczenia ich kreatywności. Dzieci przyzwyczajone do otrzymywania gotowych rozwiązań od AI tracą zdolność do oryginalnego myślenia i twórczego podejścia do problemów.
Eksperymentalne badania wskazują, że pomimo że AI poprawia indywidualną kreatywność uczniów, pomysły generowane przez AI są generalnie powtarzalne, co wynika z faktu, że generatywna AI przetwarza istniejące treści zamiast tworzyć oryginalne myśli.
Polskie badania potwierdzają, że dzieci, które mają dużo zajęć dodatkowych, każdy dzień jest wypełniony jakimiś aktywnościami, oglądają sporo telewizji albo spędzają czas przed komputerem bądź telefonem, narażone są bardziej na pojawienie się deficytów uwagi.
Dodatkowe badania wykazują, że spędzanie długich godzin przed ekranem wiąże się ze zmniejszoną kreatywnością oraz chęcią do wysiłku umysłowego. Ciągła stymulacja technologiczna prowadzi do problemów z utrzymaniem koncentracji bez wsparcia zewnętrznych bodźców.
Badania prowadzone w polskich szkołach pokazują alarmujące skutki nadmiernego korzystania z AI w zakresie umiejętności językowych. Uczniowie, którzy proszą AI o wygenerowanie wypracowania na dany temat, a nawet "uczą się" stylu pisania bota, tracą możliwość zdobycia umiejętności sprawnego pisania, argumentowania, jasnego wyrażania myśli.
Międzynarodowe badania potwierdzają, że wykorzystanie narzędzi AI do pisania może prowadzić do zmniejszenia umiejętności krytycznego myślenia, jeśli uczniowie stają się zbyt zależni od tych narzędzi.
Eksperci ostrzegają przed poważnymi konsekwencjami nieregulowanego dostępu do AI:
Fundacja Unicus domaga się natychmiastowego podjęcia następujących działań:
Nie możemy pozwolić, aby całe pokolenie dzieci straciło fundamentalne umiejętności poznawcze w imię technologicznej wygody. Badania naukowe jednoznacznie potwierdzają szkodliwość nieograniczonego wykorzystania AI przez dzieci w wieku szkolnym.
Czas na działanie jest teraz. Każdy dzień zwłoki oznacza tysiące dzieci narażonych na nieodwracalne konsekwencje dla ich rozwoju intelektualnego i kreatywnego.
Fundacja Unicus apeluje do:
o pilne podjęcie kroków mających na celu ochronę najmłodszego pokolenia przed zagrożeniami związanymi z nieregulowanym wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
Tylko świadome i odpowiedzialne wykorzystanie technologii może służyć rozwojowi dzieci. Nie pozwólmy, aby AI zastąpiła ludzką inteligencję w procesie uczenia się.